Thursday 11 October 2012

Mengapa pengambilan supplement di katakan tidak berkesan?



Beberapa hari yang lalu saya di tanya oleh beberapa customer saya:
 " berapa lamakah vitamin-vitamin ini akan menampakkan kesan positif kepada pengguna? " 

Ada juga orang yang saya mengatakan pengambilan vitamin tidak mendatangkan apa-apa kebaikan atau dalam erti kata lain tidak mendatangkan kesan yang baik kepada pengamalnya.

Adakan benar sebagai pengamal supplement anda lansung tidak mendapatkan kebaikan daripadanya? 

Jom kita lihat sebab-sebab mengapa pengambilan supplement di katakan tidak mendatangkan kesan? 

1. Tidak suka minum air putih / air masak.

Inilah masalah utama bagi semua orang! Ramai yang lebih suka kepada air yang berperisa dan berwarna. Tahukah anda bahawa air yang manis boleh meningkatkan kepekatan darah dan juga boleh menyebabkan kegemukan??

Oleh itu sebagai pengamal supplement, anda di sarankan untuk minum air yang banyak untuk memudahkan proses penyerapan vitamin ke dalam tubuh.

2. Makan vitamin dengan banyak di dalam satu masa.

Makan banyak jenis supplement sekali gus adalah tidak di galakkan dan ia akan meningkatkan kepekatan darah anda hanya pada masa-masa tertentu yang menyebabkan penyerapan vitamin yang tidak baik dan juga boleh membebankan buah pinggang. 

Cara pemakanan supplement seharusnya mengikut saranan doktor atau pada label botol supplement anda. Sebaiknya, tanya pengedar supplement anda untuk cara pemakanan yang betul.

3. Kurangkan pengambilan Kafein dalam diet harian anda.

Tahukah anda bahawa pengambilan kopi yang mengandungi kafein boleh merosakkan vitamin yang sedia ada di dalam badan kita?

Sekiranya anda peminum tegar kopi atau mana-mana minuman yang berkafein, ia boleh menyebabkan pembaziran pada vitamin yang kita amalkan selama ini. Dalam erti kata lain, vitamin / supplement yang anda makan itu sebenarnya tiada fungsi lansung di dalam badan sebab telah di musnahkan oleh kafein.

4. Pengambilan supplement tanpa guideline.

Tahukah anda bahawa:
  • Multivitamin yang lengkap dengan zat besi tidak boleh di ambil dengan susu kerana ia akan mengganggu penyerapan zat besi itu sendiri.
  • Vitamin E tidak boleh di ambil bersama Alfalfa kerana Alfalfa boleh menggangu penyerapan vitamin E ke dalam tubuh badan manusia
  • Alfalfa & Vitamin Anti Oksida tidak di sarankan untuk ibu mengandung kerana boleh mengakibatkan risiko keguguran di awal trimester.

Sekiranya anda mematuhi syarat-syarat di atas, pastinya anda akan menjadi pengamal supplement / vitamin yang akan merasai keberkesanan/kebaikan supplement Shaklee secara optimum!


Sekiranya anda mempunyai sebarang pertanyaan, sila hubungi saya di:




Email : sarenabenedict@gmail.com

Text/Whatsapp: 019-4837879

Add me on FB : Sarena SV Virgil



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...